La regidora d'educació de Sant Pere de Vilamajor, Raquel Salcedo, com a membre d'educació de l'Assemblea Catalana de Municipis (ACM) va assistir, juntament amb altres regidors, en una reunió informativa d'Escolanova21 on el president del Centre Unesco de Catalunya, Eduard Vallory, va presentar el seu projecte sobre un nou model educatiu.
Què proposa Escolanove21?
El programa escolanova21 es proposa catalitzar les iniciatives de canvi educatiu existents, de la mà de les escoles que han estat liderant processos de canvi disruptiu i d'innovació, i fer-les confluir amb la recerca sobre aprenentatge i amb el treball dels organismes internacionals. El treball conjunt durant els tres anys de durada del programa ha de generar un ecosistema educatiu avançat que creixi i ajudi el conjunt del sistema a canviar, millorant-ne la fonamentació i el treball, de manera que contribueixi a l'onada de canvi educatiu que es dóna a la nostra societat i a molts indrets del món.
Què vol Escolanova21?
Molts mestres i professors, mares i pares, responsables públics i persones interessades en l'educació prenen consciència de la necessitat de superar el model d'ensenyament transmissor i possibilitar que els infants i joves puguin gaudir a l'escola d'experiències d'aprenentatge rellevants i amb sentit, que els permetin esdevenir persones autònomes amb una vida plena. Però, quines són les competències que ho faran possible? Com garantir l'assoliment d'aquestes competències a tota la població? I quines pràctiques d'aprenentatge les desenvoluparan? Com es mesurarà l'assoliment dels aprenentatges?
escolanova21 busca respostes a aquestes qüestions en un procés de treball conjunt entre escoles, comunitat educativa, entitats, universitats i institucions internacionals. Un procés que ajudi a dibuixar les claus que permetin definir un objectiu conjunt per a un sistema educatiu avançat. Partim del convenciment que l'educació millora a través de la col•laboració, l'intercanvi i l'aprenentatge mutu: entre alumnes, entre mestres, entre escoles i entre societats. Les escoles catalanes que van ser referents de la renovació pedagògica fa cent anys havien après, al seu torn, d'altres escoles i pensadors, i aquesta espiral d'aprenentatge s'ha de mantenir i promoure. Per això, volem crear un ecosistema que intercanviï, que aprengui, que millori el seu treball i que ajudi al canvi de tot el sistema educatiu. Hem començat amb 26 escoles impulsores, a les quals volem que aviat s'hi sumin, a través de la crida oberta, noves escoles, tant les que ja han iniciat el camí cap al marc d'escola avançada com d'altres que el volen començar: perquè tan sols aprenent col·lectivament i fonamentant de manera ferma els elements del marc comú serem capaços de construir aquest sistema educatiu avançat on tots els infants i joves gaudeixin d'un aprenentatge rellevant i amb sentit.