Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor

Mas del Samont - Pou d'en Besa - Font del Faig

Tipologia: Circular
Senyalitzada: No
Desnivell: Uns 200 metres de pujada i altres 200 de baixada.
Dificultat: Mitja
Durada: 1 hora 15 minuts.
Mapa - Informació de la ruta: Podeu trobar gratuïtament un mapa del terme municipal i informació de la ruta a la Mongia de Vilamajor (Punt d'informació del Parc Natural del Montseny a Sant Pere de Vilamajor) al carrer de l'església, núm. 3 de Sant Pere de Vilamajor. Obert els dissabtes diumenges i festius de 10 a 14h. També trobareu aquesta ruta marcada al plànol del Montseny de l'editorial Piolet (1: 30.000), també disponible a la Mongia.

• Punt de partida i final de ruta: La ruta comença al revolt de la pista que puja des del Mas dle Samont (veïnat de Santa Susanna), fins al propi Coll del Pou d'en Besa. El revolt, situat ja bastant a dalt, es característic ja que es situa després de tot el tram recta que flanqueja pel mig del vessant nord-oest del turó del Samont, passant per la Font Terriers, i en realitat és un punt de divergència de pistes, la que continua en bon estat que dibuixa una diagonal ascendent cap a la esquerra, i la pista abandonada que continu flanquejant en la mateixa direcció de la qual veníem. El punt on deixarem el vehicle es situa a 1.030 metres d’alçada. Per arribar-hi caldrà prendre la pista que neix vers a la dreta una vegada que en deixar enrere el Mas del Samont (venint des de Can Besa) i seguim pujant per pista prenen sempre els ramals ascendents que s’obre a la nostra dreta.

DESCRIPCIÓ DE L'INTINERARI
Donant l’esquena al marcat revolt on haurem deixat el cotxe, seguim recte, direcció per la pista plena de vegetació que resulta ser intransitable al transit rodat i fins i tot ja resulta empipadora, pel tancament de la vegetació, pel caminant a peu. Trobem algun tram amb esbarzers, sobretot en la secció en la que creuem un tram on sorgeix aigua: Sot dels Cingles del Racó. (0,10 h)

La pista, o el que resta d’ella, conclou al peu de la fageda que es desprèn per sota del cim que volem pujar. Delimita la nostre visió, més enllà dels alts arbres de la fageda, l’anomena’t Serrat Curt. (0,15 h) En aquest tram de bosc el camí, antuvi bastant marcat, a quedat molt desdibuixat per l’abandonament. No obstant, si som prou observadors i intuïtius, encara trobarem les restes del camí. Per sort el bosc de fageda presenta pocs trams de sotabosc amb vegetació frondosa, pel que sempre podem pujar pels indrets que ens semblin més adients. A mitja pujada creuem una pista abandonada (0,25 h) i justament quan el vessant comença a omplir-se de vegetació més selvàtica trobem l’ample pista que, en qüestió de poc més de una cinquantena de metres cap a oest - Nordoest ens porta al Coll del Pou d'en Besa. 1.187 metres. (0,30 h)

Un camí molt vent fressat ascendeix el proper cim pel seu vessant esquerra. Tram entre bosc que dona pas a descarnats de rocallosos. Marques verdes, verdes i grogues i alguna de verda i vermella. El tram final puja per lloses de roca nua, ja hi son molt a prop del amable cim de Turó d'en Cuc. 1.225 metres. (0,40 h). Excel·lent mirador de la Vall de la Bascona, que s’obre als nostres peus en direcció nord; presidida per la històrica masia del Molar, i amb els imposant vessants suds del Turó de l'Home i el Matagalls com a teló de rerefons. Cap al sud veurem les esquinçades serralades de les Carenes d'en Bosc i la Roca Centella, totes elles plenes de pistes forestals que dibuixen una xarxa de línies paral·leles.

Ara tenim, a banda i banda, les dues possibilitats per pujar els dos cims que formen els extrem del cordal Suí – Samont.

• Per anar al Suí caldrà seguir el camí fressat que davalla vers al O.N.O. i que traspassa el Coll del Roure Gros, 1.216 m, per remuntar la suau, constant i un pel feixuga pujada fins al cim del Suí. 1.318 m. Camí molt marcat i evident. Calcular de 15 a 20 minuts per anar del cim d'en Cuc a l’altre.

• Per anar al Samon o Pi Novell retornarem al Coll del Pou d'en Besa i prendrem el camí que neix al propi coll a ma dreta de la pista i que remunta la carena per seguir l’ample fil de la mateixa. El darrer tram, del coll al cim, les nostres passes s’orientaran cap l’est. La pujada es suau i amb camí fressat i al darrer tram transcorre per terreny obert de prats. Turó del Samont. 1.267 metres. Comptar 20 minuts de marxa per anar d’un cim a l’altre.

Situant-nos de nou al cim del Turó d’en Cuc, iniciem el descens tornant sobre les nostres passes i baixant de nou al Coll del Pou d'en Besa. 1.187 metres (0,45 h) i ara, enlloc de baixar per on en vingut, optarem per la comoditat de la pista forestal que davalla suaument pel vessant N.O. del Turó dle Samont. Una parell de revolts tancats i un creuaments de camins del qual caldrà prendre el de l’esquerra, ens tornen a portar al lloc on haurem deixat el vehicle (1,15 h), no sense abans passar cinc minuts abans per davant de la Font del Faig.

Recomanacions
  • La Font del Faig acostuma a secar-se, no us en refieu i porteu una cantimplora plena d'aigua de casa.
  • Porteu calçat còmode.
  • Abans de fer la ruta informeu-vos-en més detalladament al punt d'informació de la Mongia

Ajudan's a millorar la informació:
Si creus que en la descripció hi ha un error o manca de precisió, posat en contacte amb el punt d'informació a mongia@vilamajor.cat

Més informació

Mapa ruta Samont-Besa-Font del Faig

Mas del Samont

Font del Faig

Cim del turó del Samont

Pou de glaç d'en Besa

Butlletí digital

Vols rebre els titulars, l’agenda d’activitats i els anuncis oficials a la teva bústia de correu? Apunta-t’hi!